ЖП ГАРА
Строежът на Железопътна гара Варна започва на 11.07.1907г. върху площ от 2100 кв.м. Проектът е изготвен от Никола Костов, който проектира същата по вид гара и в Бургас. Изгражда се от чешко-австрийската фирма “Пител-Браузеветер”.
Поради липса на средства и поради войните строителството е спряно. Започва да се доизгражда едва през 1920-1921г. Напълно е завършена и открита на 3.03.1925г. През 1939г. под ръководството на Рафаил Горнев се построяват навесите на пероните. През 1952г. гарата е преустановена вътрешно.
Като челна гара сградата е решена в план на буквата Г с главен вход откъм дългата страна, а изходът – откъм късата. Разпределението е ясно и отговаря на функционалните изисквания. Помещенията са вярно степенувани, като касовото хале е пространствено най-подчертано както вътрешно, така и във външната фасада.
Високата кула сполучливо уравновесява обемите на симетричното ъглово решение на сградата и градоустройствено, оправдана като перспективна задънка на главната улица, която води към нея, и е акцент в градския силует.
Часовникът е доставен и монтиран от фирмата изпълнител през 1929г.
Външната архитектура на сградата е смесица от барокови форми с такива от сецесиона.
поредица “10 книги за Варна”
(“Музеите на Варна”)
****** ********* ********* *************
Първата железопътна линия в България е линията между Варна и Русчук ( дн.Русе) и е открита на 22 октомври 1866г. Изградената първоначално гара след Освобождението не задоволява нуждите на града, което налага изграждането на нова, модерна железопътна гара. Тя е изградена по проект на арх. Никола Костов и е открита официално на 3 март 1925г. от цар Борис. През 1928г. на кулата е монтиран специално доставеният от Германия часовников механизъм.
Оформен е площадът пред гарата. През 2004 и 2005г. сградата на гарата е основно реконструирана. В новия си вид гара Варна е открита на 25 май 2005г.
Интересен факт е, че през периода 1883-1885г. град Варна е една от спирките на прочутия “Ориент Експрес”.
от книга “Район Одесос”
автор : Б.Дряновски